logo

Macedonie

Een oud wijnland

De wijngeschiedenis van Macedonië gaat terug tot ver voor onze jaartelling. De oudste archeologische vondsten in de buurt van Negotino zijn uit de 13de eeuw voor Christus. Alexander de Grote - nog altijd de 'beroemdste Macedoniër aller tijden' - was een groot liefhebber en nam graag een paar vaten mee op reis.

Inmiddels geldt Macedonië als een 'nieuw oud wijnland' met een heel eigen traditie en verscheidene inheemse druiven. Een dikke tachtig wijnbedrijven vormen samen de Macedonische wijnsector. Dat aantal neemt snel toe. In 2003 waren er nog geen dertig.

De Macedonische wijngaarden

De wijngaarden allemaal in de centrale Povardarie regio in het glooiende dal van de Vardar rivier. Povardarie is een regio met hete zomers en een lange herfst. De wijngaarden profiteren van een koude wind die 's nachts door de vallei blaast en de druivenstokken afkoelt. Zonder die koele wind zouden de druiven verschrompelen en zou de wijnbouw onmogelijk zijn.

De belangrijkste inheemse blauwe druif is de Vranec die inktrode, geconcentreerde wijnen geeft met behoorlijke tannines. Andere inheemse blauwe druiven zijn de Kratošija, Prokupec en Kadarka. Aan het 'witte front' biedt Macedonië de 'usual suspects' als de Chardonnay, Sauvignon Blanc en Traminer maar ook plaatselijke exoten als de Smederevka, Zilavka en Župjanka.

macedonische wijnen

En dan is er nog de kwestie van de Temjanika. Volgens ons is dat 'gewoon' de bekende Gele Muskaat. Maar de Macedonische wijnboeren blijven onvermoeibaar volharden in hun standpunt dat het toch echt een inheemse Macedonische druivenras betreft. Waarschijnlijk komt de Gele Muskaat oorspronkelijk uit de Griekse regio dus mogelijk hebben we allemaal gelijk.

Imago probleem

Doordat steed meer wijnhuizen in rap tempo investeren en moderniseren wordt de kwaliteit van de Macedonische wijn steeds beter. Macedonische wijnmakers staan te popelen om hun lokale trots tot ver over de landsgrenzen te verkopen, maar slechts enkelen slagen hier in. Macedonische wijn heeft een imago probleem.

De kern van het probleem is dat Macedonische wijn in het Westen eigenlijk geen imago heeft. Nu het toerisme naar dit fraaie landje groeit als kool, gaat dat wellicht veranderen. Een nationale strategie, gefocust op de kwaliteitswijnen van inheemse druiven zou ook geen kwaad kunnen.